Het land van de bijbel - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu Het land van de bijbel - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu

Het land van de bijbel

Blijf op de hoogte en volg Carla en Lilian

19 Oktober 2012 | Oekraïne, Vinogradnoye

Nu, na 6 weken, leer ik het land beter en beter kennen voor zover dat kan als Hollander in Oekraine. En mijn grootste ontdekking is dat dit het land is waar je de bijbelse principes echt kunt uitvoeren en vooral herkennen. Uiteraard kan dit in Nederland ook maar zie je daar duidelijk de tollenaars? Zie je daar duidelijk de verdrukten? Zie je daar zo duidelijk als hier de wezen, weduwen en de armen? Ik niet in ieder geval. Zoals er staat ‘als je twee hemden hebt, geef er een weg’ kun je hier praktisch uitvoeren. Vaak zien we arme (vooral zigeuner) mensen vragen om eten, geld of spullen. Aan het begin wist ik niet hoe ik er mee om moest gaan maar nu bedenk ik me dat het geen kwestie is van vragen hoe je ermee om moet gaan maar dat het vooral voor zover je kunt handelen is. Dan hebben we hier de tollenaars, de overheid. Wat een frustrerend land is het en wat we hier doen is een druppel op een gloeiende plaat. Aan alle kanten zitten de mensen hier zelf ook met de rug tegen de muur wat betreft de regels. De zusters bijvoorbeeld willen wel meer eten en drinken geven aan de kinderen maar ze krijgen niet meer geld vanuit de overheid. Nu zijn we ook erg dankbaar dat wij ze fruithapjes mogen gaan geven. De zusters zijn er ook erg voor in dus ze willen dit graag maar kunnen het zelf ook niet betalen. Ik ben blij dat wij hierin wat mogen betekenen.

De volgende stap is dat we regelmaat willen gaat regelen;) Zoals veel ouders zeggen is rust, regelmaat en reinheid belangrijk voor de kinderen. Wanneer hier een kindje NET slaapt moet het drinken, na een tijdje huilen valt het net weer in slaap en dan wordt het geprikt en als het dan in slaap valt wordt er geschreeuwd tegen een zigeunervrouw op de gang waardoor het kind wakker schrikt. Oja niet te vergeten wanneer het kind voor de vierde keer in slaap valt komt er een moeder om het kind eens te zien.. Weer wakker. Frustrerend!!! Maar de zusters weten op een of andere manier niet beter. Wat wel weer leuk is om te merken is dat de jonge zusters meer naar de kinderen zelf kijken dan naar hun taak, dat is goed! Ik vind het tof om dat te zien want zij zijn de toekomst. Still, there is a lot to change.

Mijn thema van afgelopen week was dan ook frustratie, doordat er zoveel kleine dingen zijn die makkelijk ten goede zouden komen voor de kinderen is het vervelend om toe te kijken hoe het vaste patroon vorm blijft nemen. Regelmaat in de voeding is iets kleins maar zou als een enorm stuk schelen. Ik hoop dan ook dat we hierin wat kunnen betekenen in de komende tijd, alles gaat hier traag en moet heel voorzichtig dus ik train mijn geduld en uiteindelijk zal er hopelijk een klein verschil zijn.

Verder is de Nederlandse groep van 4 vrouwen en onze Reina als teamleidster hier de vorige twee weken geweest. We merkten dat de kinderen vrolijk waren en zijn en dat ze zeker vooruit gaan in ontwikkeling. Wat wil je nog meer?? Oja al die dingen die ik hiervoor noemde;P. En deze week hebben we een conferentie vanuit childrens relief, wat is het heerlijk om Bijbelstudie in het Nederlands te krijgen en gewoon ontzettend opgebouwd te worden. Ik leer nu al zo veel. En dan hebben Lilian en ik ook nog onze geweldige jeugdgroep van de kerk, ze nodigen ons voor alles uit en we worden op de thee uitgenodigd en we doen leuke dingen met ze. Echt geweldig.

Het gaat dus goed met ons en genieten met volle teugen van het land, de kinderen en de mensen. Ook van het weer nu want vandaag is het een heerlijke 25 graden. Grandmothers summer is hier begonnen en alle omaatjes komen met dit weer tot leven. Niet te warm en niet te koud, even genieten hiervan voor de laatste paar keertjes. Zondag zullen mijn moeder en zus hier komen en ze zullen drie dagen helpen in het ziekenhuis. We hebben er beiden heel veel zin in en hopen uiteraard voor hun dat het ook nog een beetje lekker weer blijft.

Liefs Carla en groetjes van Lilian!

  • 19 Oktober 2012 - 08:50

    Sanne:

    Eindelijk weer een verslag.... LEUK! Goed om te lezen dat het zo goed gaat met de kids en jullie elke keer weer een stapje verder mogen komen! Liefs~!

  • 19 Oktober 2012 - 08:53

    Suzanne:

    Leuk om weer te lezen over het leven daar! Spannend, nog eventjes en dan zijn je moeder en Loes er! Geniet ervan! Ik denk aan jullie.

  • 19 Oktober 2012 - 09:11

    Anneke Van Zuylen:

    Lilian, wat leuk om mee te lezen en leven met jullie avonturen. Fijn te horen dat jullie het zo goed naar je zin hebben daar en heel veel sterkte en zegen toegewenst bij alles!

  • 19 Oktober 2012 - 09:29

    Bianca (Children's Relief):

    Hoi meiden,
    Het is fijn te lezen dat de periode met de 4 Nederlandse dames goed is geweest en dat dit positief te merken was aan de baby's!
    Ik wens jullie nog een goede conferentie en alvast heel veel plezier toegewenst met het bezoek van je moeder en zus!
    Groetjes,
    Bianca

  • 19 Oktober 2012 - 15:36

    Petra Van Houten,moeder Van Sabrina:

    Hallo lieve lilian en vriendin.
    Fijn om jullie berichtjes te lezen, jullie zijn bijzondere meiden.
    De kids boffen met mensen als jullie.
    Liefde maakt het verschil.

    Liefs van Petra van Houten.
    Moeder van Sabrina van de Petteflat.

  • 19 Oktober 2012 - 15:56

    Gabriëlle:

    heee Honey!!

    Zoo tof om te lezen! Soms ook erg herkenbaar. Ik vond Jezus en de Bijbel ook zoveel helderder naar voren komen! Ik denk dat ik snap wat je bedoelt! Keep up the good work en bid ervoor! Hoe hard jullie ook werken, Hij is de Enige die echt verandering kan brengen. Love you, mis je en geniet ervan. En van het lekkere weer! Goodness, dat zou ik ook wel willen hier ;-)

    dikke knuffel,

    Gabie

  • 19 Oktober 2012 - 19:27

    Petra:

    Hallo Carla en Lilian,
    Wat een verhalen weer. Iedere keer raakt het me weer en waar maken we ons druk om in Nederland.
    Fijn dat jullie dit werk kunnen doen en ik besef me wel dat het inderdaad een druppel op de gloeiende plaat is.
    Wat is de zorg dan goed in Nederland, maar ook wij lopen te klagen, ook op mijn woningen zou ik meer willen, meer aandacht voor mijn clienten. Maar daar bij jullie is de basis al niet goed. De drie R's klinkt altijd ouderwets, maar daar zit wel heel veel in.
    Gelukkig leren jullie ook heel veel, en betekenen jullie veel voor de kinderen.
    Ik hoop en bid dat de zusters daar meer aandacht willen gaan geven aan de kids, maar er is hoop.
    Goed voorbeeld doet volgen.......

    Gelukkig maken jullie veel mooie dingen mee, ontmoeten jullie leuke mensen etc.
    Carla een fijne tijd als je moeder en zus komen, ik heb heel wat spullen meegegeven en heb nog heel veel hier liggen.
    Laat me weten wat jullie verder nodig hebben.

    Liefs Petra

  • 20 Oktober 2012 - 11:44

    Willemien Duister:

    Hoi Carla en Lilian,

    Wat fijn om wat van jullie te horen! Tof dat jullie nu fruithapjes mogen geven... En wat betreft die rust reinheid en regelmaat, helemaal mee eens! Maar omdat je vrijwilliger bent, kun je dat inderdaad niet zomaar veranderen. Doe wat je zelf kunt! Carla, ik heb de omslagdoek bij Reina in het huis in Vino achter gelaten. Is die nog terecht gekomen? Wat betreft reinheid... ik heb er nog veel over nagedacht hoe je de kindjes toch met warm water zou kunnen wassen en dat is.... met een waterkoker water verwarmen of heet water in een thermosfles meenemen en met koud water mengen in de wastafel. of plasticbak. Het is zo belangrijk dat de kindjes regelmatig gewassen worden om huidptoblemen, infecties en schurft te voorkomen. Het is maar een idee en misschien kun je er niets mee! Ik deel het maar! Verder heb ik jullie een mail gestuurd en fotos...heb je die ook ontvangen, Carla!
    Ik heb het fijn gehad met jullie en ga zeker terugkomen. eerst weer thuis aan de gang met solliciteren en met ons Heim overleggen wanneer!!
    Hoe is het met Benjamin en Ismael?? Ik ben zo benieuwd, hoe het met ze gaat!!! En Emmia, blijf naar haar toegaan, he? Het meisje is zo alleen en heeft jullie aandacht nodig! Zing en bid voor haar!
    Ik ben overigens 2 dagen weg geweest naar een hotelletje in Groesbeek. Heerlijk gewandeld samen en het was zo,n prachtig weer!

    lieve groet van Willemien Duister

    Gods zegen en nabijheid voor de koemende tijd! Hij zegt in zijn Woord: "Al wat je gedaan hebt voor de minste van mijn broeders, heb je voor Mij gedaan". Hij kwam om te dienen en uit te delen aan de behoeftigen en nooddruftigen! Wij mogen in Zijn voetsporen gaan op de weg die Hij ons leidt!

  • 20 Oktober 2012 - 11:49

    Bas Euser:

    Respect voor jullie werk!

  • 20 Oktober 2012 - 12:16

    Eline :

    Hoi meiden,
    Jullie zijn pareltjes :) Mooi om te zien hoe jullie je inzetten.
    Ook al lijkt het een druppel op de gloeiende plaat, je zou maar net in de druppel zitten.
    En die baby'tjes van jullie zitten in die druppel ;) Ook al zijn ze nog zo klein, ze zullen ervaren dat er mensen zijn die in hen geloven en voor hen willen knokken.
    Pray for jullie ;) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Vinogradnoye

Oekraine here we come!

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2013

Elke dag telt

04 Maart 2013

The less is more!

16 Februari 2013

Eerlijk zijn

02 Februari 2013

Lang geleden - veel gebeurd!

02 Januari 2013

Een missie vol emoties
Carla en Lilian

Hallo, leuk dat jullie hier kijken! Per september gaan wij naar Oekraïne toe. Hier gaan we in een ziekenhuis werken waar verwaarloosde baby's. In Oekraïne is de staat verantwoordelijk voor kinderen tot zij 1 jaar oud zijn. In het eerste jaar kunnen of willen de ouders niet bij de kinderen zijn. In het ziekenhuis komen zij heel veel liefde en aandacht te kort. In de periode dat wij hier zitten, gaan we ze lekker knuffelen en veel aandacht geven. We hopen de nadelige gevolgen van verwaarlozing zo te minimaliseren. Bovenal hopen we Gods liefde te laten zien in Oekraïne, dat Hij met Zijn licht door ons heen mag schijnen. We kijken er enorm naar uit. Voor ons vertrek hopen we af en toe wat te plaatsen. En als we daar zijn zullen we uiteraard alle bijzondere gebeurtenissen delen met onze lieve kijkers ;) Liefs, Lilian en Carla

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 716
Totaal aantal bezoekers 34888

Voorgaande reizen:

06 September 2012 - 30 November -0001

Oekraine here we come!

Landen bezocht: