Doelen stellen - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu Doelen stellen - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu

Doelen stellen

Blijf op de hoogte en volg Carla en Lilian

02 Oktober 2012 | Oekraïne, Vinogradnoye

Vorige week stond in het teken van doelen stellen. Of nou ja, mijn doel was om geen doel te stellen. In een serieus gesprek met Jacqueline en Carla kwam ik erachter dat ik wel erg veel doelen stelde voor mezelf. Leuk leerdoel was het om een keer geen doelen te stellen. Anyway, dit is iets over mijn eigen ontwikkeling. Ik kan namelijk wel zeggen, dat je eigen ontwikkeling niet stopt wanneer je leeft en werkt in een ander land/wereld.

Nu wil ik het eens over de ontwikkeling van de kinderen hebben. In het begin schrokken wij ervan dat de kinderen zo achterlopen in hun ontwikkeling. Kinderen van bijna 2 die nog niet eens zelf kunnen zitten of rollen. Kinderen van 10 maanden die nog niet eens hun eigen nek kunnen optillen en ga zo maar door. Bij het zien van kinderen die zo erg achterlopen, ga je automatisch hopen dat het beter zal gaan met hun ontwikkeling. Als ik – als juf – er dan bij wijze van spreken aan denk dat ik ze over 2 jaar in m,n kleuterklasje zou hebben, dan begint er van binnen iets te borrelen en bruisen dat de kinderen echt verder wilt helpen in hun ontwikkeling. Daarom proberen we ze – buiten het geven van veel liefde en knuffels – ook verder te helpen. We nemen ze dan mee op 2 matrassen en stimuleren ze om te gaan rollen. Bij de grotere kinderen doen we schoenen aan en proberen we hun beenspieren sterk te maken.

Toch is doelen stellen leuk, maar vorige week kwam ik er toch weer achter wat echt belangrijk is. Op donderdag waren de kinderen erg verdrietig. Het eten kwam maar niet en er waren een paar nieuwe kinderen die waarschijnlijk moesten wennen aan hun nieuwe omgeving. We dachten… we kunnen nu leuk met ze gaan lopen en rollen, maar wat ze nu nodig hebben is gewoon een knuffel en veel liefde. Toen bleek maar weer dat je soms doelen (ook die voor jezelf!) even overboord moet zetten en terug maat gaan naar de basis van het leven: liefde. We hebben ze dus maar extra geknuffeld en wanneer ze weer lekker in hun vel zitten gaan we wel weer verder werken met die doelen. De komende twee weken moet dat overigens goed komen. Er zijn 4 Nederlandse dames gekomen om ons te versterken. Vandaag hebben we al samengewerkt met ze. Wat was het heerlijk zeg dat de kinderen zoveel aandacht kregen! Als we samen zijn staan we soms met onze handen in het haar met zoveel kinderen, maar nu worden de kinderen helemaal verwend! We hebben dus veel zin in deze twee weken, we hopen echt dat de kinderen zich nog meer geliefd en erkend voelen als normaal. En jaa… stiekem hoop ik natuurlijk ook dat ze weer verder zullen ontwikkelen! Vast wel, want we zien nu al veel verschil in vergelijking met een paar weken geleden.

En verder?? Verder hebben we een super tof weekend gehad. We hadden met het Nederlandse team een teambuilding waarbij we heerlijk in de bergen zijn geweest, watervallen hebben gezien, prachtige rivieren hebben gezien. Wat heeft Oekraïne toch een verborgen schoonheid zeg, wauw!! Carla heeft hierbij overigens een doel gehaald, namelijk: ze heeft wildgeplast (dit mocht ik natuurlijk niet achterwege laten). Wel had ze hierbij eerst een goed voorbeeld nodig… [Symbool] Verder hebben we oogstzondag in onze kerk hier gehad. ’s Avonds werden we uitgenodigd door de jeugdgroep om met hun een avond door te brengen. Dit was tof: we hebben gevolleyballd, een ander tof spel gedaan, en met een gitaar rond een kampvuur gezongen.

Jullie horen het al: we blijven blessed girls! En we hopen ook echt dat we een zegening zullen zijn voor de kinderen. We gaan d’r voor!

Liefs Lilian en Carla

  • 02 Oktober 2012 - 19:28

    Addie:

    Hoi meiden, het verwonderd me steeds weer, dat zo dichtbij welvarend Nederland, dit de dagelijkse realiteit is. Jullie laten voor deze kinderen de zon even schijnen. Groeten, Addie

  • 02 Oktober 2012 - 19:56

    Jantine:

    Hoi,

    Wat gaaf om jullie verhalen te lezen! Veel zegen! Kus, Jantine

  • 02 Oktober 2012 - 22:58

    Petra.van.groningen@planet.nl:

    Hoi meiden, weer mooi geschreven. Goed om de doelen duidelijk te hebben. Lijkt mijn werk wel.
    Liefs mama

  • 02 Oktober 2012 - 22:58

    Petra.van.groningen@planet.nl:

    Hoi meiden, weer mooi geschreven. Goed om de doelen duidelijk te hebben. Lijkt mijn werk wel.
    Liefs mama

  • 02 Oktober 2012 - 23:45

    Anne:

    Ha lieve dames!
    Fijn om te lezen hoe het daar gaat.
    Houden jullie ook nog wat knuffels over voor thuis?
    Veel zegen, gezondheid, gezelligheid en wat er zoal nog meer op heid eindigd(of is het met een t).

    Liefs,
    Anne van den Ham

  • 03 Oktober 2012 - 10:10

    Aletta:

    Zo leuk om jullie verslagen te lezen! Wij in Nederland hebben geen idee hoe jullie weken eruit zien, dus fijn om gedetailleerd daar over te lezen en fotootjes te zien (ook al zijn dingen op een gegeven moment 'normaal' voor jullie, wij vinden het eeeenig om er over te lezen!), blijf lekker veel foto's maken, leuk voor later! ;-)

    Hier nog een mooie afsluiter, gezien op Pinterest: "you never know how strong you are, until being strong is the only choice you have!"

  • 03 Oktober 2012 - 18:43

    :

    Mooi Lil! Liefs vanuit Bero :)

  • 03 Oktober 2012 - 18:43

    :

    Mooi Lil! Liefs vanuit Bero :)

  • 03 Oktober 2012 - 19:59

    Irene:

    Ha meiden! Leuk weer om te lezen! Ik kan me herinneren dat ik ook doelen had gesteld, alleen het was een beetje te hoog gegrepen haha. Maar jullie hebben meer tijd, dus het gaat jullie vast lukken! Geniet ervan! En waar ik wel benieuwd naar ben: voor wij van de zomer weg gingen, hebben we boven alle bedjes van de kamer met oudste kinderen (als je binnen komt, gelijk de deur in daar tegenover en dan naar links) speelgoed gehangen. Ik ben erg beniewd of dat er nog hangt! Geniet ervan! Groetjes, Irene (deelnemer zomerteam Vinogradiv 2012)

  • 03 Oktober 2012 - 19:59

    Irene:

    Ha meiden! Leuk weer om te lezen! Ik kan me herinneren dat ik ook doelen had gesteld, alleen het was een beetje te hoog gegrepen haha. Maar jullie hebben meer tijd, dus het gaat jullie vast lukken! Geniet ervan! En waar ik wel benieuwd naar ben: voor wij van de zomer weg gingen, hebben we boven alle bedjes van de kamer met oudste kinderen (als je binnen komt, gelijk de deur in daar tegenover en dan naar links) speelgoed gehangen. Ik ben erg beniewd of dat er nog hangt! Geniet ervan! Groetjes, Irene (deelnemer zomerteam Vinogradiv 2012)

  • 03 Oktober 2012 - 22:24

    Gerrit Grinwis:

    een doel stellen is toch goed en dan het doel nastreven
    wij genieten er van dat jullie zo lekker bezig zijn met die kinderen ga zo door

  • 04 Oktober 2012 - 16:30

    Jantine (Children's Relief):

    Mooi weer om te lezen. Jullie zijn zeker tot zegen voor de kinderen! Een fijne tijd toegewenst met het nederlandse team. We bidden voor jullie.

  • 04 Oktober 2012 - 17:16

    Evelien Groenendijk:

    Hallo Carla en Lilian,
    Wat goed om te lezen wat jullie zoal doen en beleven, met de kinderen maar ook met je "collega's", ik moest wel even slikken toen ik het verslag van 15-9 las, het raakte me dat er kinderen zijn die zo jong al zo alleen zijn, ook al weet je dat het gebeurd. Jullie doen fantastisch werk!!!
    Veel liefs Evelien

  • 14 Oktober 2012 - 14:50

    Betty Van Griensven:

    Hallo Lilian en Carla,

    Ik lees jullie verslagen en ik vind het heel interessant om jullie ervaringen te lezen. Je kunt je bijna niet voorstellen hoe het er daar aan toe gaat als je kijkt naar de situatie in Nederland. Jullie doen veel goed werk en ik hoop dat jullie zelf ook veel voldoening zullen vinden in je werk. Ga zo door en blijf vertrouwen hebben in de toekomst. Al is jullie werk maar een druppel op de gloeiende plaat, al die druppeltjes samen worden op den duur toch een plas en misschien nog wel meer.

    Heel veel groeten van Sebastiaan, Simone en Betty



  • 15 Oktober 2012 - 14:03

    Bianca (Children's Relief):

    Goed te lezen dat de eerste werkdag met het team uit Nederland goed is verlopen en dat zij extra aandacht en liefde aan de baby's konden geven; dat is precies het doel van de reis :). Hopelijk zijn de overige dagen ook goed en prettig verlopen!?

    Loopt het aantal babytjes op de afdeling nog steeds op?

    Zegen toegewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Vinogradnoye

Oekraine here we come!

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2013

Elke dag telt

04 Maart 2013

The less is more!

16 Februari 2013

Eerlijk zijn

02 Februari 2013

Lang geleden - veel gebeurd!

02 Januari 2013

Een missie vol emoties
Carla en Lilian

Hallo, leuk dat jullie hier kijken! Per september gaan wij naar Oekraïne toe. Hier gaan we in een ziekenhuis werken waar verwaarloosde baby's. In Oekraïne is de staat verantwoordelijk voor kinderen tot zij 1 jaar oud zijn. In het eerste jaar kunnen of willen de ouders niet bij de kinderen zijn. In het ziekenhuis komen zij heel veel liefde en aandacht te kort. In de periode dat wij hier zitten, gaan we ze lekker knuffelen en veel aandacht geven. We hopen de nadelige gevolgen van verwaarlozing zo te minimaliseren. Bovenal hopen we Gods liefde te laten zien in Oekraïne, dat Hij met Zijn licht door ons heen mag schijnen. We kijken er enorm naar uit. Voor ons vertrek hopen we af en toe wat te plaatsen. En als we daar zijn zullen we uiteraard alle bijzondere gebeurtenissen delen met onze lieve kijkers ;) Liefs, Lilian en Carla

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 1110
Totaal aantal bezoekers 34885

Voorgaande reizen:

06 September 2012 - 30 November -0001

Oekraine here we come!

Landen bezocht: