Onze eerste werkweek, pfieuw! - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu Onze eerste werkweek, pfieuw! - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu

Onze eerste werkweek, pfieuw!

Blijf op de hoogte en volg Carla en Lilian

24 September 2012 | Oekraïne, Vinogradnoye

De eerste volledige werkweek hebben we lang en breed achter de rug. Pffff were to start?

Allereerst zal ik vertellen dat het best een pittige week was. Maandag begonnen we beiden niet helemaal lekker, Lilian had zoveel last van haar allergie en waarschijnlijk een griep en ik had ook iets te pakken. Daarnaast zijn alle nieuwe indrukken, een nieuw ritme en een andere taal gewoon vermoeiend. MAAR we hebben zoooooo genoten!!!! Echt, het was een heerlijke week. Uiteraard moesten we er een beetje achter komen hoe het handig werken is maar daar zijn we nu achter en nu is het echt begonnen.

Ik zal jullie uitleggen waar de dag uit bestaat: Je begint op de kleintjes kamer, daar gaan we lekker tutten en verschonen. De haartjes kammen en knippen (er zitten allemaal plukken in die op dreadlocks lijken doordat ze nooit gekamd worden), lekker het lichaampje insmeren en een beetje masseren en gewoon de hele verzorging. Dan nemen we deze schatjes (ongeveer 6 kids) naar een mat in de gang zodat ze vrij kunnen bewegen en oefenen. Dit is ook echt goed merken we nu, de kindjes zijn namelijk niet echt gewend iets te pakken of ergens mee te spelen. Nu beginnen ze na een week te grijpen naar speeltjes en snappen sommige kids het ‘rol’ principe. Wat ik ook merk is dat de kinderen nu huilen wanneer ze niet gepakt worden terwijl ze in het begin niet eens de moeite namen. In Nederland zou dit vervelend zijn maar hier beloon ik het toch maar met een dikke knuffel;). Okee, de kleintjes hebben eten gehad en weer een nieuwe luier en ze kunnen gaan slapen. Er zitten echt wel wat zieke kindjes tussen dus je merkt wel dat ze het nodig hebben. Nu komen we bij de wat oudere kindjes vanaf ongeveer een half jaar. Ook hier doen we hetzelfde en we nemen de derde kamer (hier zijn de meesten rond een jaar uit) er dan ook nog bij en dan leggen we alle kinderen op de mat en spelen we weer met ze. Dit zijn nu ongeveer 10 kinderen. Wat me opvalt is het ‘hongerinstinct’, ik weet niet of dit komt omdat ze thuis zo verwaarloosd worden of dat dit komt doordat er in het ziekenhuis geen ritme is. Zo gingen we vandaag weg van ons werk terwijl het eten nog niet gegeven was, dit is niet leuk want alle kinderen krijsen dan alles bij elkaar. In ieder geval het hongerinstinct; de kinderen worden in een rondje neergezet (zie ook de bijgevoegde foto’s) en ieder kind krijgt omstebeurt een hap uit de grote bak met eten. Je merkt bij bepaalde kinderen die alles bij elkaar schreeuwen om een hap terwijl andere kinderen rustig zitten. Dit snap ik nog maar ze huilen en schreeuwen zichzelf helemaal overstuur terwijl ze echt genoeg krijgen. Ook hebben we besloten dat de kinderen van de oudere groep niet bij de kleintjes mogen want wanneer de kleintjes hun fles krijgen krijsen een paar oudere kinderen heel erg. Als ze al een schim van eten zien worden ze echt anders en raken ze overstuur. Dit vind ik best heftig want er zit wat achter alleen door het gebrek aan taalkennis weten we dit niet.

Nou, de hele dag ben je heerlijk bezig met de kinderen en het heeft ons beiden nog niet verveeld. Wat ik wel even wennen vond is dat het kindje van 5 weken waar ik best veel voor heb gezorgd in een keer weg was en ze is blijkbaar naar huis. Dit is (hopelijk) goed natuurlijk maar voor mezelf merk ik dat ik niet teveel moet hechten aan deze lieve kindjes.
Dan, we hebben de oogstzondag afgelopen zondag gevierd in een prachtige plek hier in Oekraine. Het was erg leuk want we gingen ook met de jongeren volleyballen en de dienst was leuk en ze zongen bekende nummers in het hongaars. Erg leuk. Verder krijgen Lil en ik vanaf nu twee keer in de week oekrainse les.. Ik ben benieuwd! Vandaag hebben Erik en Eldico ons het stadion laten zien met de bedoeling (wat Lilian’s streven is) vaak te blijven hardlopen. Hopelijk kan ik er nog onderuit komen maar ik weet niet hoelang dit nog duurt;), want juf Lilian is genadeloos.

Lieve mensen, bedankt voor jullie medeleven. Dit voelt erg goed. Oja, als iemand nog maillots heeft in de kleine maatjes en truitjes of broekpakjes waaraan ook voetjes zitten dan zijn deze eeeeeerg welkom. Dus laat het astjeblieft weten als je nog wat over hebt, dat scheelt erg veel!!

Liefs Carla en een knuffel van Lilian.

  • 24 September 2012 - 16:30

    Sanne:

    Leuk en mooi om te lezen car, en wat een mooie foto's! Jullie zijn goed bezig zeg!! Ik zal kijken wat ik kan geven, ik zal het aan mama en Loes meegeven ok? Mag het ook wat anders zijn dan broekpakjes? XX

  • 24 September 2012 - 16:36

    Bianca (Children's Relief):

    Bedankt voor jullie verslag.

    Volgende week komen 4 dames uit Nederland jullie team versterken. Zij vertrekken maandag naar Vino en hopen vanaf dinsdag voor 2 weken in jullie team mee te draaien! Ik hoop dat jullie prettig kunnen samenwerken en met deze extra handen nog meer aandacht en liefde aan de baby's kunnen geven!

  • 24 September 2012 - 16:56

    Charlot E Martin:

    Wat fijn om jullie verslagen te lezen. Zo zijn wij er eigenlijk een beetje erbij.
    Geloof mij, onthechten blijft pijn doen. Ik heb er nog geen remedie voor gevonden.
    Lief van jullie om deze kinderen de warmte te geven en aandacht. Kinderen zijn zo kostbaar.
    Dikke knufs van ons

  • 24 September 2012 - 17:20

    Veralie:

    Keep up the good work :)

  • 24 September 2012 - 18:19

    Miranda G.:

    Wat een droppies zeg! Mooi verslag hoor:) Bijzonder om op deze manier een kijkje in jullie leven te nemen! Heel veel succes allebei!x Miranda

  • 24 September 2012 - 19:14

    Milja:

    Hallo lieve meiden,

    Dan nu eindelijk een berichtje van mij.
    Wat een foto s toch....ik wil gelijk het vliegtuig pakken om ook te helpen.!!
    Echt tof dat jullie dit doen!!
    Ook heel triest hoor om te zien, dat ze te weinig liefde krijgen!!
    Dus knuffel ze maar flink, heerlijk!!!

    Lil ik hoop dat je je snel weer beter voelt !!

    lieve groetjes Milja

  • 24 September 2012 - 21:56

    Petra:

    Ha meiden,

    Wat een verhaal, en wat een lieve kindjes.
    Lilian ik heb op zolder heel veel kleertjes etc. Ik hoop dat Carla haar moeder heel veel mee kan nemen.
    Misschien kunnen jullie haar telefoonnummer mailen zodat ik de spullen kan brengen en dan komen ze op de plaats waar ze horen. ik hoor het heel graag.
    Als jullie verder wat nodig hebben hoor ik het graag, hagelslag etc geef ik zowiezo mee.

    Moeilijk als er plots een kindje weer weg is, misschien wel goed, maar loslaten is ook weer moeilijk.
    Een hele fijne week,

    Liefs Petra

  • 24 September 2012 - 22:14

    Claire:

    Lieve meiden,

    Wat een bijzondere koppies allemaal, zelfs op de foto's zie je dat ze jullie zo nodig hebben. Heel veel zegen bij alles wat jullie daar doen!

    Liefs Claire

  • 24 September 2012 - 22:14

    Claire:

    Lieve meiden,

    Wat een bijzondere koppies allemaal, zelfs op de foto's zie je dat ze jullie zo nodig hebben. Heel veel zegen bij alles wat jullie daar doen!

    Liefs Claire

  • 24 September 2012 - 23:32

    Rhode:

    Wauw wat een ingrijpende verhalen! Mooi om te lezen wat jullie doen! Ik zou zo met je mams en zus mee willen liften :P Veel succes en gezondheid toegewenst!!

  • 25 September 2012 - 09:01

    Suzanne:

    Ha liefjes!

    Leuk om het zo nog een keer te lezen:). Ik had het al wel gehoord, maar nu snap ik er nog meer van!
    Keep up the good work!
    xxxxx

  • 25 September 2012 - 10:11

    Johan:

    Beste meiden,

    Mooi om te lezen dat jullie zo veel liefde kunnen geven aan de kleintjes! Alles wat gedaan wordt uit liefde tot Jezus, dat houdt zijn waarde! We bidden mee dat Gods liefde door jullie heen de kinderen zal doorstromen. Geniet ervan en heel veel sterkte bij de moeilijke momenten.

    Liefs,

    Johan

  • 25 September 2012 - 10:28

    Marian:

    Hey wat een ingrijpend verhaal. Erg knap hoor wat jullie daar doen! En wat een schatjes! Nou veel knuffel fun en we denken aan jullie. Liefs Marian

  • 25 September 2012 - 10:28

    Marian:

    Hey wat een ingrijpend verhaal. Erg knap hoor wat jullie daar doen! En wat een schatjes! Nou veel knuffel fun en we denken aan jullie. Liefs Marian

  • 25 September 2012 - 10:28

    Marian:

    Hey wat een ingrijpend verhaal. Erg knap hoor wat jullie daar doen! En wat een schatjes! Nou veel knuffel fun en we denken aan jullie. Liefs Marian

  • 25 September 2012 - 10:30

    Marian Groenendijk:

    Oja Car Ik heb nog een paar kleine maillots! niet veel kan ik ze opsturen? mail me!

  • 25 September 2012 - 10:58

    Aletta:

    Prachtig meiden! Ik zal Hannahs kast zo 's even omkeren, wij hebben nog wel van die kleertjes over! X

  • 25 September 2012 - 14:35

    Carola:

    Hey meiden,

    Wat schrijven jullie mooi, je ziet het zo voor je...
    Zeker met die prachtige foto's!
    Vooral die laatste met de Nederlandse groep heb ik extra bekeken...
    (Doe de groeten aan mijn zoon....)

    Zegen en groet, Carola

  • 25 September 2012 - 20:33

    David&Rachel:

    Lieve Lilian!
    Wat bijzonder om zo mee te mogen lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Het raakt me en ontroerd me te horen dat de kindjes daar onder zulke omstandigheden opgroeien....maar hoe gaaf is het dat jullie je tijd en liefde geven!
    God's rijke zegen voor jullie werk daar! Dat Hij jullie mag dragen en vullen met Zijn liefde zodat jullie Zijn liefde kunnen doorgeven aan deze prachtige kindjes!
    Hug!

  • 26 September 2012 - 12:24

    Marlise:

    Wow! Wat een mooi werk doen jullie daar zeg! Super dat jullie dit allemaal kunnen doen! Veel succes! Groetjes Marlise
    PS. Zit sinds gisteren in je kamer Carla: het is heerlijk :)!

  • 26 September 2012 - 12:41

    Gabriëlle:

    Goed bezig Car! En super mooie foto's!! Ik zit hier echt te kwijlen achter mijn computer! Keep up the good work, en niet verharden, durf het je steeds opnieuw te laten raken! Love you bunches!

  • 26 September 2012 - 12:59

    Anika:

    Lief nichtje,
    wat bijzonder wat je daar aan het doen bent. Ik wens je heel veel plezier en succes. Hopelijk zien we elkanders snel weer eens als je terug bent. Liefs, Anika

  • 28 September 2012 - 16:46

    Mirjam Mostert:

    Hoi Carla en lilian,
    Wat een mooie foto's en wat zien de kindjes er slecht uit!
    Hoe komen de kleertjes bij jullie als ik nog wat heb?
    Hoor het graag.
    Groetjes,
    Mirjam

  • 29 September 2012 - 21:05

    Annemarie Arp:

    Beste Lilian en Carla,

    Vandaag kreeg ik jullie weblog door en ben gelijk gaan lezen. Ik ben één van de teamleden die afgelopen zomer in Vino in het ziekenhuis heeft gewerkt, dus het is voor mij ontzettend leuk om te lezen wat jullie meemaken. Vooral de foto's bij het meest recente verslag deden me heel veel. Er waren zelfs nog bekende koppies bij! Ik zag Angela en Katarina en Svetlana, mijn hart ging open! Ook de speelplek op de gang was zeer herkenbaar. Vandaag hadden we de reünie van de zomergroep en we hebben het heel goed gehad met elkaar. Wat een ervaring is het geweest!
    Voor wat betreft maillootjes en pakjes met voetjes: ik heb eind mei een pallet met spullen met transport meegegeven. Toen wij in de zomer in de opslag waren, waren de dozen wel al binnen, maar nog niet ingeklaard door de douane, dus we konden er nog geen gebruik van maken. Maar in die dozen zitten een heel aantal maillootjes en pakjes met voetjes. Op de dozen stond dat het bestemd was voor Summer hospital Shany. Ik ga er van uit dat de dozen nu echt wel bij Shany zijn aangekomen en dat je hem kan vragen om de spullen.
    Nou meiden, ik wens jullie een hele goede tijd. Geef de kindjes een extra knuffel van mij en blijf vooral foto's bij jullie verhalen plaatsen. Gods zegen over jullie werk!

  • 01 Oktober 2012 - 09:10

    Linda:

    Beste Lilian en Carla,
    Wat doen jullie daar een goed werk! Deze zomer ben ik ook naar Vino geweest met de ziekenhuisreis en het is erg leuk om via jullie op de hoogte te blijven van hoe het daar gaat. Zaterdag heb nog twee dozen met spullen voor Vinogradiv, kleding en verzorgingsprodukten, verstuurd. Die er komen dus aan, hoewel het wel even zal duren van het bij jullie is. Veel zegen bij alles wat jullie daar aan doen! Groetjes en een dikke knuffel voor de kinderen (zeker ook voor 'mijn' Ismaïl).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Vinogradnoye

Oekraine here we come!

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2013

Elke dag telt

04 Maart 2013

The less is more!

16 Februari 2013

Eerlijk zijn

02 Februari 2013

Lang geleden - veel gebeurd!

02 Januari 2013

Een missie vol emoties
Carla en Lilian

Hallo, leuk dat jullie hier kijken! Per september gaan wij naar Oekraïne toe. Hier gaan we in een ziekenhuis werken waar verwaarloosde baby's. In Oekraïne is de staat verantwoordelijk voor kinderen tot zij 1 jaar oud zijn. In het eerste jaar kunnen of willen de ouders niet bij de kinderen zijn. In het ziekenhuis komen zij heel veel liefde en aandacht te kort. In de periode dat wij hier zitten, gaan we ze lekker knuffelen en veel aandacht geven. We hopen de nadelige gevolgen van verwaarlozing zo te minimaliseren. Bovenal hopen we Gods liefde te laten zien in Oekraïne, dat Hij met Zijn licht door ons heen mag schijnen. We kijken er enorm naar uit. Voor ons vertrek hopen we af en toe wat te plaatsen. En als we daar zijn zullen we uiteraard alle bijzondere gebeurtenissen delen met onze lieve kijkers ;) Liefs, Lilian en Carla

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 833
Totaal aantal bezoekers 34884

Voorgaande reizen:

06 September 2012 - 30 November -0001

Oekraine here we come!

Landen bezocht: