Elke dag telt - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu Elke dag telt - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu

Elke dag telt

Blijf op de hoogte en volg Carla en Lilian

22 Maart 2013 | Oekraïne, Vinogradnoye

Hier zit ik dan, in een internetcafe (want mijn laptop is volledig stuk) mijn laatste blog te schrijven. Laatste blog alweer! Ik weet nog hoe Carla en ik de eerste blog schreven.. en hoe enthousiast en vol power we aan deze reis begonnen. Dalijk is deze langgekoesterde droom voorbij, en wat is er dan overgebleven?

Een hele boel!!! 2 weken geleden had ik bezoek van Xandra en Rachel, en tijdens dat bezoek waren er zoveel dingen waarbij ik de gedachte kreeg: ' wauw, eigenlijk is er toch wel veel veranderd sinds ik hier ben.' Als ik de speelkamer bekijk en de kamers vol mobielen en speeltjes, kan ik me niet meer voorstellen hoe we hier begonnen: er was geen speeltje te bekennen in de bedden en de speelkamer was er nog niet eens. Wat een veranderingen zijn dat dan! Toen ik kwam had ik nog weinig contact met het personeel, ik sprak de taal niet en nu gaat dit zo goed.
2 weken geleden was het vrouwendag in Oekraine. Toen ik de volgende dag op het werk kwam vroeg ik aan een verpleegster of ze nog wat had gehad. Ja, dat had ze. Ze vroeg of ik nog wat had gehad. Ik zei van niet. Toen kreeg ik een dikke knuffel van haar en zei ze dat ik een hele lieve vrouw ben! Het gaat zo goed met de contacten met de verpleegster, echt iets om dankbaar voor te zijn.
We gaan verder naar de markt. Toen we daar aankwamen stond het oude vrouwtje waarvan ik altijd honing koop al op me te wachten! Ze wilde zo graag weten waar Nederland lag en ik kon haar dat vast wel uitleggen. Ze wist wel waar Oekraine lag, maar de andere landen niet. Gelukkig had ik hulp van m,n gasten, want zoals sommigen wel weten, is topo niet m,n sterkste kant. Altijd gezellig op de markt, mensen vinden het wel interessant zo'n Nederlands meisje die Oekraiens probeert te praten.
Toen gingen we verder naar een klein ABC-winkeltje hier. De jongen waarbij ik afrekende wist heel goed te vertellen wat ik hier deed. Hij zei: jij bent vrijwilliger, je werkt in het ziekenhuis met kinderen omdat je heel veel van kinderen houdt.' Leuk dat hij dat had onthouden, het was namelijk al 3 maanden geleden dat ik hem dat had verteld.
Vervolgens zaten we thuis op de bank toen Baboeska steentjes tegen het raam aan het gooien was. Ze wilde weten wie m,n gasten waren en we hadden even een gezellig gesprek.

Als ik dit zo allemaal opschrijf besef ik dat ik hier echt wat heb opgebouwd. Ook al voelde ik me soms niet opperbest en soms gewoon leeg, het werk is doorgegaan en ik heb zoveel mooie dingen om op terug te kijken... en nu.....? Elke dag telt. Elke dag om:
- Nog eventjes die lieve Groov in m,n armen te houden of in te smeren met olie, allebei dingen waar hij zo van geniet.
- Ivanko even op m,n nek te nemen en een rondedansje te maken.
- Grace een dikke knuffel te geven en haar te vertellen dat ik van haar houd.
- Om liedjes voor die lieve dappere Emilia te zingen.
- Jozef even op m,n knieen te laten zitten en hop hop hop te spelen.
- Nog eventjes te wandelen door de ziekenhuis gang, met een kind dat niet lekker in z,n vel zit.
- Nog even met de zusters te kletsen en interesse in ze te tonen.
- Terwijl de zigeuners me de hele dag aanstaren, ze te laten zien hoe je liefde kan tonen aan kinderen.
- Nog even naar de markt te gaan, om gezellig te kletsen of gewoon te lachen naar die lieve hardwerkende mensen.
- Nog even te babbelen met de buurtjes of te spelen met hun kleinzoon.
- Nog even te genieten van m,n leuke vrienden in Beregowo.
- Nog even te genieten van de mooie natuur hier, wat zal ik het berguitzicht vanuit m,n slaapkamer missen!

En zo zijn er nog zoveel dingen meer op te noemen. Echt tof vind ik het, dat ik me hier zo thuis heb gevoeld. Ik heb hier zoveel meegemaakt, leuke en minder leuke dingen, ik had het voor geen goud willen missen!

Bedankt voor het volgen van deze blog, ik waardeer(de) jullie reacties altijd enorm! Maar het wordt nog leuker om het dalijk allemaal in reallife te bespreken.

Ik zit nu dus in een internetcafe en het lukt me niet om foto's te uploaden, dit moet dus wachten tot thuis! aanstaande donderdag hoop ik om 17.00u weer in Nederland te landen.

Tot in Nederland!

Liefs Lilian

  • 22 Maart 2013 - 12:51

    Marian:

    Hoi Lilian,

    Ik heb tranen in mijn ogen als ik dit lees van je. Succes met afscheid nemen en we zien je binnenkort weer hoop ik.

    Liefs Marian

  • 22 Maart 2013 - 13:01

    Carola:

    We wensen jou een hele goede terugreis en wat fijn dat je zo positief kunt terugkijken.
    In 1 Corinthe 15:58 staat dat je moet weten dat het werk dat je voor de Heer doet en gedaan hebt niet voor niets is!
    We hopen dat we je nog eens ergens tegen komen in Holland!

  • 22 Maart 2013 - 13:03

    Judith Dorst:

    Lieve schat!!!!!!
    We gaan nog wel even bellen hoor voor dat je het land weer verlaat!! En geniet van de laatste paar daagjes zoals je het hier beschrijf!! Geef ze maar een extra dikke knuffel van mij:)
    En ga ook lekker genieten dit weekend, want dat verdien je!!!!!!
    Heel veel respect voor wat je allemaal daar doet en heb gedaan!!!!!!!!!!!!!!!!
    Heeel veeel liefs

  • 22 Maart 2013 - 13:23

    Petra:

    Lieve Lilian,
    Mooi geschreven en wat heb je een hoop bereikt. Lijkt me zo moeilijk om de laatste keer de deur dicht te trekken bij het ziekenhuis en die lieve kindjes los te laten. Maar weet 1 ding God gaat met ze verder en met het werk in het ziekenhuis. Ik denk aan je, je hebt gedaan wat je kan, respect.
    Liefs mama.

  • 22 Maart 2013 - 13:30

    Mirjam:

    Mooi Lil, zo goed om te lezen hoe je terug kijkt, en daar vanavond vast nog even over te kletsen! Je hebt echt heel veel kunnen betekenen in Vino! Ben trots op je , dikke knuffel , Mirjam

  • 22 Maart 2013 - 14:11

    Anneke:

    Lieve Lilian!

    Wat een prachtige terugblik op jouw missie daar!
    Wat kunnen een heleboel kleine stapjes bij elkaar toch een groot resultaat geven! Ik kan me voorstellen dat je je soms leeg voelde......als je zoveel gegeven hebt!
    Veel sterkte met het loslaten van de kinderen... Dat zal een langer proces zijn dan het afscheid nemen!
    We kijken er naar uit je weer te zien!

    Liefs,
    Anneke

  • 22 Maart 2013 - 15:01

    Hanna:

    Ha Lil,

    je laatste weekje oekraine. Dat zal wel raar zijn voor je! Mooi om zo je laatste blog te lezen en ze zien hoe je je plekje daar ook hebt gevonden en wat er allemaal gebeurd is.
    Ik hoop dat je nog een gezegende week zult hebben en een goede terugreis!
    We kijken naar je uit in Nederland!

    liefs,

    Hanna

  • 22 Maart 2013 - 16:01

    Nathan:

    He Lilian,

    Wat een mooie blog! Geniet van de komende tijd, die kids genieten van jou!
    Nathan

  • 22 Maart 2013 - 16:43

    Martin:

    Ha Lil,

    Met veel interesse gelezen weer. Je kan echt leuk en beeldend schrijven. Moet je wat mee doen ;) Hopelijk kun je de laatste week nog veel genieten van het werk dat je nog mag doen. Hoop je weer inderdaad ril (in real life) te spreken.

    Groetjes,

    Martin

  • 22 Maart 2013 - 17:17

    Betty:

    Beste Lilian,

    Ik was erg ontroerd na het lezen van je laatste blog. Wat heb je veel goede dingen kunnen doen in de tijd dat je daar bent geweest. Wat zal het moeilijk zijn om dit alles achter te moeten laten. Maar ik denk dat het ook weer heel fijn zal zijn om naar huis te gaan en je ouders en je broer weer te zien. Geniet nog van de laatste dagen en ik wens je een goede terugreis.

    Groetjes,

    Betty

  • 22 Maart 2013 - 20:34

    Roos Knijnenburg:

    Hallo Lilian,

    Geniet van de laatste dagen, sterkte met het afscheid en een goede reis terug naar huis gewenst. Hier in Nederland zullen heel veel mensen vol ongeduld op je verhalen zitten te wachten en blij zijn met je thuiskomst.
    Gr Roos

  • 22 Maart 2013 - 22:49

    Arianne:

    Lieve Lil!

    Krijg tranen in mijn ogen terwijl ik je blog lees. Jouw liefde voor de kids! De moed om daar vanuit het niets iets op te bouwen. Je mag trots op jezelf zijn! Sterkte met afscheid nemen. Je mag de kinderen met Gods zegen achter laten.

    Knuuf van alle 6 de Gorters!

  • 22 Maart 2013 - 23:02

    Anne-Marie Keijsers:

    Lieve Lilian, je bent met Carla aan een geweldig grote uitdaging begonnen en werkelijk waar....het gaat door. Ik weet dat je Grace zo graag wil meenemen en in je hart neem je haar en al die dappere en eenzame kinderent mee. Ik denk nog dagelijks aan Ivanko en Emilia en met name de laatste is zo dapper en moet het hebben van de kruimeltjes liefde elke dag weer. voor de komende dagen wens ik je heel veel kracht en rust. Je hebt het aller allerbeste van jezelf gegeven en daar is jouw God je zeker dankbaar voor. Heel veel liefs, Anne-Marie

  • 22 Maart 2013 - 23:32

    Sonja:

    Lieve Lil,

    Wat een geweldig resultaat hebben jullie bereikt in zo'n korte tijd. Je hebt de kinderen zoveel liefde en aandacht gegeven, dat nemen ze de rest van hun leven mee, hoe jong ze ook zijn. Ik kan me voorstellen dat je met pijn in je hart afscheid moet nemen. Toch vind ik het fijn je straks weer te kunnen zien en een dik verdiende knuffel te geven en de Krachtbron zal ik je persoonlijk overhandigen dit keer....

    Dikke knuffel en tot snel

    Liefs van Sonja

  • 23 Maart 2013 - 07:33

    Anje:

    Super jou liefde van Hem die je door gegeven hebt ,zijn liefdes pareltjes van de Here Jezus .
    De kinderen dragen dit met hun mee en Vader in de hemel werkt het uit .
    heel veel sterkte met loslaten en gezegende reis ,behouden thuiskomst .
    En Heel V eel H ulp van de Here Jezus om hier weer te wennen.
    En de draad op te pakken .
    Bedankt dat je dit gedaan hebt met Zijn liefde .
    Namensde kinderen ,dank je wel
    Groetjes

  • 23 Maart 2013 - 07:34

    YDad:

    Nog 5 nachies slapen/sluimeren/wakker liggen en dan zal de de dag aanbreken dat, als alles volgens plan verloopt, ik mijn lieve dochter weer zie! Ik ben supertrots op je, je bent een kanjer en ik hou van jou...

  • 23 Maart 2013 - 16:19

    Heidi:

    Hee lieve Lil,

    Fijn dat je zo positief terug kan kijken op deze super goede, fijne en gezegende reis.
    Heel veel sterkte met het afscheid en de laatste dingen afronden, en een hele fijne reis terug.

    Het duurt nog iets langer voordat ik je weer zie, maar dan vlieg ik je gelijk in je armen!

    Hele dikke kus!
    Heidi

    PS Wil je Jozef nog één dikke knuffel van mij geven? :)

  • 23 Maart 2013 - 17:50

    Eva:

    Lieve lilian,

    Wat is de tijd snel gegaan, ik weet nog dat ik je voor het laatst zag op het werk.Nu heb je zoveel goed werk gedaan voor deze kinderen die zo hebben mogen genieten van jou lach, jou onuitputtelijke liefde voor hun en voor onze Vader.Lilian ik wens je mooie laatste dagen toe, geniet ervan en neem je tijd om je weer thuis te voelen, om alles een plek te geven maar onthoud je hebt heel veel bereikt.
    Liefs en hopelijk tot snel Eva

  • 23 Maart 2013 - 20:08

    Tabitha:

    Wauw Lill!
    Super mooi om te lezen hoe geweldig veel je hebt gedaan. Je bent een grote zegen en bron van liefde geweest. En God gaat met deze mooie schatten verder. Heel veel plezier nog deze laatste dagen. Sterkte bij het afscheid nemen!
    Dikke knuffel! Tabitha

  • 24 Maart 2013 - 07:56

    Petra Van Houten:

    Hoi lieve Lilian.
    Meis de mensen zullen je nooit vergeten want je bent iemand die zo.n grote indruk achterlaat! Met liefde kun je bergen verplaatsen en dat heb jij gedaan! Lieve schat ik wens je sterkte bij het afscheid nemen,weet dat er hier mensen voor je zijn die jouw ook met liefde ontvangen! Dikke kus van Petra,moeder van Sabreeina (petteflat) Ik heb veel respect voor jouw!

  • 24 Maart 2013 - 16:35

    Annelies Vd Klooster:

    Lieve Lilian,

    Heel veel succes en kracht gewenst voor het afscheid van de week!

    We bidden voor je.

    Groetjes
    Annelies

  • 24 Maart 2013 - 20:50

    Maartje:

    Lieve Lil!
    Ik ben super trots op je, wat heb je een liefde gegeven!
    Onwijs mooie afsluitende blog!
    Heerlijk, nog een paar daagjes en dan zie ik je eindelijk weer!
    Kijk er echt naar uit :)
    Meid, succes met het afscheid en goeie vlucht.
    Tot in NL!
    Knuff,
    Maart

  • 25 Maart 2013 - 09:01

    Gerrit & Ria Van Ginkel:

    Lieve Lilian,
    We kunnen ons zo voorstellen wat er door je heengaat nu je verblijf er bijna op zit. En dan het afscheid van die kinderen! De Heer zal altijd bij hen blijven. Wij wensen jou een goede terugreis en hopen je a.s. Pasen te ontmoeten.
    Groetjes,
    Ria & Gerrit.

  • 25 Maart 2013 - 17:27

    Joelle:

    Wauw lieve Lil! Zoo gaaf dat je zoveel liefde aan de kids hebt mogen geven! Geniet van je laatste daagjes, zal vast heel apart voelen...maar God blijft gelukkig altijd bij ze! Tot héél snel! :) XxX

  • 25 Maart 2013 - 22:04

    Suzanne:

    He lieve lil,

    Wat een mooie blog heb je geschreven. Het ontroerde me! Wat heb je veel mooi werk verzet daar, en het is allemaal niet voor niks! God gaat door, jij mocht daar een zaadje planten van Gods liefde en in de harten van de mensen om je heen! Ik zal voor je bidden, want het afscheid is niet makkelijk! Ik hoop je snel te zien hier in NL! Een goede vlucht meid!
    Knuffel,
    Suus

  • 25 Maart 2013 - 23:09

    Fam. Dees:

    Hallo Lilian,
    In februari zijn we bij je op bezoek geweest in Vino en waren we getuige van je enthousiasme en liefde voor de kinderen daar. En nu zit je tijd er alweer op en moet je afscheid nemen! Veel sterkte toegewenst met het loslaten van de kinderen. En Gods zegen over je verdere leven!
    Hartelijke groeten van Kees, Jannie en Suzanne Dees

  • 26 Maart 2013 - 10:11

    Anne Van Den Ham:

    Maar wat gedaan werd uit liefde voor Jezus dat houd zijn waarde en zal blijven bestaan.

    Lieve Lilian,
    Dit oude lied uit Johan de Heer kwam zojuist in m'n gedachte toen ik je verslag las.
    Het afscheid nemen zal misshien niet eenvoudig zijn maar weet dat jou werk daar waardevol is geweest.
    Ik vind je een kanjer en vindt het fijn je weer te kunnen ontmoeten als je straks bij ons terug bent.
    Goede reis en tot a.s weekend.
    Anne van den Ham

  • 08 April 2013 - 09:52

    Bianca (Children's Relief):

    Nu ik dit lees ben je al in Nederland... Ik ben benieuwd hoe het afscheid is geweest én hoe fijn het is om nu weer omringt te zijn door familie en vrienden. Dubbel blijven genieten hoor van al die 'normale' dingen, voor je het weet is het allemaal weer gewoon.
    Waarschijnlijk tot snel?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Vinogradnoye

Oekraine here we come!

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2013

Elke dag telt

04 Maart 2013

The less is more!

16 Februari 2013

Eerlijk zijn

02 Februari 2013

Lang geleden - veel gebeurd!

02 Januari 2013

Een missie vol emoties
Carla en Lilian

Hallo, leuk dat jullie hier kijken! Per september gaan wij naar Oekraïne toe. Hier gaan we in een ziekenhuis werken waar verwaarloosde baby's. In Oekraïne is de staat verantwoordelijk voor kinderen tot zij 1 jaar oud zijn. In het eerste jaar kunnen of willen de ouders niet bij de kinderen zijn. In het ziekenhuis komen zij heel veel liefde en aandacht te kort. In de periode dat wij hier zitten, gaan we ze lekker knuffelen en veel aandacht geven. We hopen de nadelige gevolgen van verwaarlozing zo te minimaliseren. Bovenal hopen we Gods liefde te laten zien in Oekraïne, dat Hij met Zijn licht door ons heen mag schijnen. We kijken er enorm naar uit. Voor ons vertrek hopen we af en toe wat te plaatsen. En als we daar zijn zullen we uiteraard alle bijzondere gebeurtenissen delen met onze lieve kijkers ;) Liefs, Lilian en Carla

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 3849
Totaal aantal bezoekers 34867

Voorgaande reizen:

06 September 2012 - 30 November -0001

Oekraine here we come!

Landen bezocht: