Ziekenhuisstories - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu Ziekenhuisstories - Reisverslag uit Vinogradnoye, Oekraïne van Carla en Lilian - WaarBenJij.nu

Ziekenhuisstories

Blijf op de hoogte en volg Carla en Lilian

01 November 2012 | Oekraïne, Vinogradnoye

De afgelopen twee weken is er weer een hoop gebeurd! In Oekaïne is elke dag anders en niks is voorspelbaar. Elke dag heb ik dan wel een ‘oja-ikbeninoekraïne’-momentje. Bijvoorbeeld als ik iemand stenen naar een kip zie gooien, er geen waterafvoer is wanneer het regent, Baboeska keihard ‘Lielaah’ roept en me weer van alles gaat vertellen of als ik een bedelaar voorbij zie komen. Maar in deze blog wil ik me storten op wat ziekenhuis-dingen, want dat is waarvoor we hier zijn en daar valt ook veel over te vertellen.
Vorige week werden Carla en ik versterkt door de moeder van Carla en haar zus, Loes. Dit was helemaal super. Ze waren op zondag aangekomen met de auto. Dus in plaats van onze ochtendwandeling van een half uur konden we met de auto naar het werk. Het was heerlijk om twee paar extra handen te hebben. De kinderen zijn lekker vertroeteld en aan het werk gezet. Zo bijvoorbeeld ook Angela. Dit is een meisje van anderhalf jaar, die nu eindelijk kan zitten. Echt een mijlpaal. Nu gaan we haar benen trainen zodat ze kan leren staan. Ook proberen we Benjamin te trainen. Hij is 16 maanden oud, maar loopt erg achter in zijn ontwikkeling doordat hij erg ondervoed was. We proberen hem te leren om zijn nek overeind te kunnen houden. Maar natuurlijk werken we niet alleen met ze. We proberen het ook echt gezellig met ze te maken. We zingen heel wat af, maken veel grapjes, spelen met speelgoed en geven ze fruithapjes wat ze allemaal heerlijk vinden.
Het contact met de zusters verloopt ook goed. We zien dat sommigen echt aardig tegen de kinderen doen. Het is jammer dat ze niet veel tijd voor ze hebben, maar sommigen proberen soms wel tijd te maken. Ook gaat het goed tussen hen en ons. We hebben het gezellig met ze. En de communicatie verloopt ook wel redelijk, we leren steeds meer Oekraïense woorden dus dat helpt ook! Vandaag had een kind over me heen gespuugd en toen kreeg ik van een zuster een schoon uniform, erg fijn en aardig! Natuurlijk kan er nog veel veranderen ten positieve voor de kinderen, maar er is een goed begin en dat is helemaal super. Want ja, het doel van zending is ook om jezelf overbodig te maken ;)
Ook mogen we sinds kort ook liedjes zingen voor een meisje, Amielka, wat geïsoleerd van iedereen ligt. Ze heeft een ziekte waardoor ze bij zichzelf blaren maakt. Door aanraking krijgt zij al blaren. Daarom wordt ze nooit opgepakt, heeft ze geen kleding aan en ligt er weinig speelgoed bij haar bed. Haar leven is dus erg eenzaam en het raakt me altijd erg als ik haar zie. Nu zingen we elke dag zo’n 10 minuten voor haar en zegenen we haar. Het is maar kort, maar het is fijn dat ze toch liefde krijgt!
Verder is de speelkamer bijna klaar, dit is heel fijn. Door de kou op de gang mochten we niet meer op de matrassen spelen. We spelen nu op de kamers in de bedden, maar dat is soms wel krap. Als de speelkamer af is kunnen we daar gaan spelen en dan hebben we de ruimte! We moeten nog even geduld hebben totdat we een boks krijgen en we het kunnen inrichten.

Oja… nog 1 ding. Vorige week kregen Carla en ik flink de kriebels. Alle kinderen waren kaalgeschoren vanwege luizen op de afdeling.. Het was wel even wennen al die kale kopjes, maargoed, het groeit wel weer aan. Nu hopen we van harte dat wij het niet hebben, maar er is nog niks geconstateerd gelukkig!

Blijf alsjeblieft bidden voor de kinderen en voor ons! Nu het kouder wordt zie je meer nood in dit land. We hopen ons steentje hierin te kunnen bijdragen!

Liefs, Lilian en Carla

  • 01 November 2012 - 20:50

    Gabriëlle:

    Mooi verhaal! Ik wou dat ik ook jullie kant op kon komen!

  • 01 November 2012 - 21:26

    Joelle:

    Indrukwekkend om te lezen zeg! Loes vertelde al over Amielka... ongelooflijk zeg..! Maar wat gaaf dat jullie voor haar zingen ;) En wat een prachtige foto's weer! Be blessed girls! XxX

  • 01 November 2012 - 23:13

    Petra:

    Hoi Carla en Lilian,
    Oh ik krijg de tranen in mijn ogen als ik lees over Amielka. Fijn dat jullie haar liefde en aandacht kunnen geven. Ik denk gelijk hoe zou haar leventje fijner kunnen worden,wat is er nodig, heeft ze een mobiel boven haar bed met een muziekdoosje ofzo. Zoniet dan wil ik dit wel gaan regelen, ik krijg op dit moment zoveel spulletjes aangeboden. Wat een leuke foto's weer, ik kijk erna uit om in januari te komen en me te gaan helpen. Jullie zijn goed bezig.
    Heel veel zegen met jullie mooie werk
    Liefs Petra

  • 02 November 2012 - 06:11

    Arlien:

    Ha ladies, wat ontzéttend gaaf dat jullie zoveel mogen betekenen voor de kids daar in Vino, veeeel succes & plezier!! Groetjes uit Bero :)

  • 02 November 2012 - 10:31

    Judith:

    Wat geweldig om weer van jullie te lezen!!! Jullie zijn echt geweldig en t werk zal zeker tot zegen zijn!!! Ik zal voor jullie en de kids bidden!!!

  • 02 November 2012 - 11:05

    Hannah:

    Ha meiden,

    Fijn dat jullie veel voor de kinderen kunnen betekenen! Mooi om jullie ervaringen te lezen. Ik zie ook wat nieuwe kopjes op de foto´s. Er zijn vast nu meer kinderen nu het kouder is of niet?

    God bless you,
    liefs Hannah

  • 02 November 2012 - 11:17

    Suzanne:

    Wat zullen jullie daar tot een zegen zijn! Daar ben ik van overtuigd lieverd. Ik bid voor jullie:)

  • 02 November 2012 - 13:04

    Miranda:

    Wow, wat doen jullie daar mooi werk zeg! Onwijs veel succes en sterkte komende maanden als het kouder gaat worden. Gods zegen! x

  • 02 November 2012 - 13:21

    Milja:

    Hoi Lieve Lil, Ik word altijd koud en warm als ik jullie belevingen lees!!!
    Koud van ellende, warm als ik jullie zo bezig zie met al die lieve hulpbehoevende kinderen!
    Zet hem op he meiden , jullie doen ontzettend waardevol werk !!!!
    veel lliefs Milja o ja lil mag ik jou nieuwe tel ,want ik sms maar krijg niets terug??!!!!

  • 02 November 2012 - 13:25

    Addie:

    Hi meiden, fijn om weer een verslag van jullie te lezen, en allemaal herkenbaar wat jullie meemaken. Ons 3e kleinkind laat nog op zich wachten. Groeten vanuit een warm Australia.

  • 02 November 2012 - 17:01

    Paula & Hans Breeman:

    Sjalom beste zusters, wat een geweldig verslag wat jullie mogen betekenen in dit ook mij zo geliefde land.
    Prachtig het werk dat jullie mogen doen in dit weeshuis neem ik aan? Weet je jullie vervullen hiermee een prachtige Bijbelse boodschap om de minder bedeelde en zwakkere te mogen helpen.....want in Gods ogen zijn zij Zijn oogappel en geliefd! Is jullie voertaal daar Oekraiens of gewoon Russchisch? Fijn ook dat jullie met de kinderen veel zingen........het is goed om de kinderen te laten zingen tot Gods Eer...alleen Hij krijg hierin de hoogste plaats! Fijn dat jullie ook de kinderen keer op keer Zegenen......laten wij ze maar keer op keer brengen bij Gods troon! Ik had de link doorgemaild gekregen van mijn dochter Esther die van één van jullie een bekende is en had haar beloofd jullie blog te lezen en dat heb ik dus ook gedaan en werd er door vervuld met blijdschap in mijn hart! Zelf mag ik de laatste 5 jaar ook 2x op reis gaan om als brug te mogen fungeren tussen onze gemeente in Nieuw-Lekkerland en het Joodse volk in de Oekraine. Wat een heftige reizen waarbij we uit mogen delen dat wat wij mogen ontvangen. In alle liefde mogen we steeds meer en vaker bidden uit Gods Woord en bijbels incl het 2e testament en mooie boeken als "de Schuilplaats", de Verrader uitdelen.
    G'd is aan het werk ook in dit land! Geprezen is Hij........die komt. AMEN.
    Dank voor jullie aandacht! Das verdanja. Liehatrot

  • 02 November 2012 - 20:43

    Aletta:

    Super om te lezen en de fotootjes te zien!

  • 02 November 2012 - 20:59

    Sandra:

    Oh Lil, wat een olie brengen jullie op wonden... en dat meisje Amielka... wat verdrietig... Zou je daar niet nog professioneel advies voor kunnen krijgen? Daar moet toch iets voor te doen zijn ? En hoe ist met jouw hart ? Tank je wel bij ? Liefs hoor, Sandra

  • 03 November 2012 - 10:27

    Johan:

    Hoi Lilian,

    Bedankt voor jullie berichtjes. Mooi om te lezen hoe jullie Gods liefde kunnen laten merken aan de meest kwetsbaren op aarde. We bidden mee! Als we als gemeente iets kunnen betekenen: laat het weten!
    Hartelijke groet,
    Johan

  • 03 November 2012 - 14:58

    Annemarie:

    Lilian en Carla, wat geniet ik van jullie updates en nog meer van de foto's. Wat een genot om te zien dat Angela zo vrolijk is en zelfs een lekker rond koppie heeft gekregen. Echt, ze ziet er zoveel beter uit dan in de zomer, toen was ze nog een beetje een zielig hoopje. Wat een vooruitgang heeft ze geboekt in ontwikkeling! Katharina/Katja ziet er ook met haar korte kopje nog snoezig uit. En als ik Achmed zie, dan moet ik bijna huilen. Hij was mijn favoriet afgelopen zomer. Wat een lekker jochie en wat zie je hem gegroeid zijn in de afgelopen tijd!
    De speelkamer gaat een uitkomst worden voor jullie en de kindjes, fijn.
    Meiden, zet het goede werk met vreugde voort, jullie maken echt een verschil voor deze guppies!
    groetjes, Annemarie

  • 04 November 2012 - 02:09

    Sjakie:

    Zusje, kheb zo'n zin om je een dikke knuffel te geven! hou van je

  • 04 November 2012 - 20:26

    Helga & Rick:

    Hey meiden, wat een ontroerende, maar toch ook mooie verhalen mogen julie met ons delen. We zijn trots op het werk wat jullie daar mogen doen. Blijf ons op de hoogte houden.

    Veel liefs van ons

  • 06 November 2012 - 16:31

    Bianca (Children's Relief):

    Zegen toegewenst voor jullie persoonlijk leven en het werk dat jullie mogen verrichten voor de baby's in het ziekenhuis. Wij, van OEZ / CR, bidden voor jullie!
    groetjes,
    Bianca

  • 08 November 2012 - 15:19

    Kimberley:

    Hoi Lilian en Carla,

    Ik heb nog een aantal foto's van jullie.
    Ik zou ze best willen opsturen maar heb geen e-mail adres.
    Ik ving het echt leuk dat jullie de reisverslag bij houden.

    En Lilian weet je al of er iemand rond januari komt.
    Groetjes Kimbelrey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Vinogradnoye

Oekraine here we come!

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2013

Elke dag telt

04 Maart 2013

The less is more!

16 Februari 2013

Eerlijk zijn

02 Februari 2013

Lang geleden - veel gebeurd!

02 Januari 2013

Een missie vol emoties
Carla en Lilian

Hallo, leuk dat jullie hier kijken! Per september gaan wij naar Oekraïne toe. Hier gaan we in een ziekenhuis werken waar verwaarloosde baby's. In Oekraïne is de staat verantwoordelijk voor kinderen tot zij 1 jaar oud zijn. In het eerste jaar kunnen of willen de ouders niet bij de kinderen zijn. In het ziekenhuis komen zij heel veel liefde en aandacht te kort. In de periode dat wij hier zitten, gaan we ze lekker knuffelen en veel aandacht geven. We hopen de nadelige gevolgen van verwaarlozing zo te minimaliseren. Bovenal hopen we Gods liefde te laten zien in Oekraïne, dat Hij met Zijn licht door ons heen mag schijnen. We kijken er enorm naar uit. Voor ons vertrek hopen we af en toe wat te plaatsen. En als we daar zijn zullen we uiteraard alle bijzondere gebeurtenissen delen met onze lieve kijkers ;) Liefs, Lilian en Carla

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 698
Totaal aantal bezoekers 34875

Voorgaande reizen:

06 September 2012 - 30 November -0001

Oekraine here we come!

Landen bezocht: